maandag 26 februari 2007

EPN-onderzoek: Second Life meer dan louter seksDoor Roy Keizer 02 okt 2006, 15:06

Second Life, de online wereld die gebruikers met een virtuele identiteit kunnen verkennen, groeit razendsnel en is bovendien erg verslavend. Een derde van de gebruikers brengt er meer dan 30 uur per week door. Maar het gaat ze vooral om de fun, niet zozeer om virtuele seks. Dat blijkt uit onderzoek van EPN, het Platform voor de Informatiesamenleving.
EPN liet 273 ‘heavy users’ een enquête invullen met vragen over economie, recht en welzijn. Onderzoekers David de Nood en Jelle Attema waren zelf de virtuele wereld binnengestapt en vroegen willekeurige voorbijgangers de enquête in te vullen. Ongeveer 250 gebruikers gaven daaraan gehoor. Het complete overzicht van de resultaten is samengebracht in het rapport ‘Second Life: het Tweede Leven van Virtual Reality’, aan te vragen via de website van EPNUit het onderzoek komt onder meer naar voren dat een derde van de ondervraagden meer dan 30 uur per week in Second Life te vinden zijn. Het blijkt ook dat hoe langer mensen lid zijn van de virtuele wereld, hoe meer tijd ze eraan gaan besteden. Wel geeft het overgrote deel van de mensen aan dat de online wereld niet inwisselbaar is voor het echte leven. Onder de ondervraagden bevinden zich evenveel mannen als vrouwen. De grootste groep gebruikers komt uit de leeftijdscategorie 25 tot 40 jaar. Opvallend is dat 15 procent van de mannen zich voordoet als vrouw, terwijl dit omgekeerd nauwelijks voorkomt.Wordt Second Life in de media vaak afgeschilderd als een wereld waarin het alleen maar gaat om virtuele seks, uit het onderzoek van EPN blijkt dit nogal mee te vallen: hooguit een derde van de ondervraagden geeft aan dat seks de belangrijkste reden is om aan Second Life deel te nemen. David de Nood: “De nummer 1 van dingen die mensen vooral aantrok aan Second Life was domweg fun”.Dat de virtuele wereld Second Life immense populair is, blijkt wel uit het explosief groeiende aantal gebruikers. Wereldwijd zijn er nu bijna 800.000 gebruikers, waaronder ruim 300.000 intensieve gebruikers. Ook het aantal Nederlandse gebruikers groeit snel. Volgens David Fleck, de tweede man van Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, zijn dat er nu al 16.000 en groeit dat aantal met 60 procent per maand. Qua groeicijfers hoeft Nederland hiermee alleen de VS voor zich te dulden.Door de relatief grote hoeveelheid geld die circuleert in Second Life en een koopkrachtige en innovatieve bevolking, wordt het voor bedrijven ook steeds aantrekkelijker om zich in Second Life te manifesteren. Van de ondervraagden gaf 51 procent aan geld te verdienen in de virtuele wereld en 30 procent dit geld wel eens om te zetten in echt geld. Zo hebben Coca Cola, Toyota en Adidas al een virtuele stek gebouwd, waar mensen hun nieuwe producten kunnen zien en uitproberen.Ook de politiek begint de virtuele wereld te ontdekken. “De ontwikkelingen in de virtuele werelden, zoals Second Life, zijn ook voor de politiek belangrijk”, zegt Zsolt Szabó, VVD-woordvoerder ICT en lid van de Raad van Advies van EPN. “Grafische interfaces worden steeds realistischer en de impact op mensen en de samenleving daardoor groter. Dit leidt tot allerlei nieuwe vragen op het gebied van het recht. Zijn bijvoorbeeld virtuele overeenkomsten in Second Life rechtsgeldig? Dat veel ‘residents’ er een virtueel bedrijf starten, verdient ook aandacht, omdat zulke innovaties economisch potentieel hebben”, aldus Szabó.EPN wil graag een vervolgonderzoek houden, dat nog omvattender moet worden dan de eerste. De Universiteit Twente, participant in EPN, heeft al aangegeven interesse te hebben. Ook Computer!Totaal zal aandacht besteden aan Second Life. Een uitgebreid artikel vindt u in ons decembernummer.

bron: http://www.computertotaal.nl/web/show/id=815339/contentid=63313

Wel een interessant artikel.

roman

Geen opmerkingen: